Bart Boogaard Pianoservices
presenteert
Mason & Hamlin

Over Mason & Hamlin

World’s finest pianos.

Het legendarische pianomerk Mason and Hamlin is nu ook in Nederland verkrijgbaar.

In 1854 begonnen als orgelbouwers besloten Henry Mason and Emmons Hamlin in 1881 piano’s en vleugels te gaan bouwen. Volgens hun traditie in de orgelbouw deden zij dat met de mooiste materialen met veel aandacht voor detail.

Zowel Ravel als Sergei Rachmininoff kozen voor Mason and Hamlin tijdens hun tournee door de VS, bovendien is Mason and Hamlin het instrument waarvan Franz Liszt en Athur Rubinstein hebben verklaard dat het een van de meest wonderbaarlijk mooie instrumenten is geweest waar ze ooit op hebben mogen spelen.

Sinds 1996 zijn Gary en Kirk Burgett de nieuwe eigenaren van Mason & Hamlin, zij geloven in het behoud van de legendarische Mason & Hamlin sound, die ook in huidige tijd aanspreekt.

De productie van Mason & Hamlin is gelimiteerd tot 300 handgebouwde instrumenten per jaar. Elke vleugel is echt bijzonder en origineel, met veel aandacht voor detail.

Veelgeprezen en verzameld door generaties van serieuze piano liefhebbers is Mason & Hamlin de beste piano investering van dit moment.



Pianist Dejan Lazic over Mason & Hamlin:

"Having the opportunity to play on a Mason & Hamlin grand pianos located at
Bart Boogaard's piano shop in the heart of Amsterdam was a truly unique experience!
During my tryout I went through various styles: from the Baroque, via Viennese Classical
and Romantic periods, to the 20th century and modern era compositions, and this gave me
a very clear insight about the excellence and manifoldness of Mason & Hamlin grand pianos
. Variety of colour, clear distinction between the registers, warm and round sound,
and mechanical brilliance makes these pianos suitable not only for a solo performance (
whether in a recital or with the orchestra), but also for use in various chamber music
settings and song accompaniment.

An overall joy!"

A little tribute to Masons by Lary Bloom author, columnist, editor, teacher, playwright and lyricist:

“In 2013, I held a 100th birthday party for my Mason & Hamlin baby grand, which over the years has been played and praised by classical greats Byron Janis and Mihae Lee, Broadway singer and composer Max Showalter, and many other musical luminaries. It is, however, just one of the two Masons that enrich my life. When I was head of the music committee at our synagogue, we went shopping for a concert grand. The expert musician we brought with us played instruments at three different shops, eight Steinways altogether. The sound was good, but each time she shook her head. When she finally sat at a Mason, she played and played, and wouldn’t stop. And tears of joy slid down her cheeks“.


Jazz pianist Franz von Chossy over Mason & Hamlin:

It was my honor to perform on a Mason & Hamlin grand piano last weekend at Castle Loenersloot. Although it was my first encounter with a Mason & Hamlin, I felt an immediate intimacy with its unique rich tone and its exact response, which made it easy for me to express all my musical feelings and even inspired me to explore new territory within my imagination. I hope to come across another Mason & Hamlin soon again.


Pianiste Naomi Tamura over het spelen op een Mason and Hamlin model AA vleugel:

Amsterdam 1 oktober 2017.

Op een avond aan een eind van een mooie zomerdag in Amsterdam, heb ik een petit
pianoconcert gegeven op een bepaald instrument met een heel krachtige uitstraling terwijl het tegelijkertijd elegant gevormd is. Gebouwd in de V.S..
Dat was de eerste ontmoeting met deze Mason & Hamlin’s vleugel geselecteerd door Bart Boogaard.
Een uitgebreid kleurenpalet blijkt er uit de klank te komen. Krachtige bas. Meer kleur behoeft deomgeving niet.
Vaak denk ik aan die avond terug:
“Een vleugel met zo’n uitgebreid kleurenpalet. Hoe zal ik gebruik maken van al deze kleuren in mijn uitvoering?”
Mijn brein draaide op topsnelheid.
Ik had maar een paar minuten om na te denken voordat ik het podium opging. Het middelpunt van het programma die avond waren de werken van Chopin. De meeste stukken zijn geschreven in mineur. Een nogal duistere kant van Chopin.
Het mechanische gedrag van dit instrument is nauwkeurig en verfijnd. Ik wist dat ik op veilig terrein was. Ik moest uitvinden hoe ik het instrument moest bespelen, zodat de goede eigenschappen tot zijn recht zouden komen.
Zodra ik de eerste noten van Chopin’s Nocturne aan het begin van het programma speelde, voelde het alsof alle eigenschappen condenseerden tot één geheel. Alsof het een bron is die groeit en bloeit.
Als je als musicus, dit fenomeen kunt herkennen, zal je je sterk verbonden voelen met de essentie van de muziek.
Is er iets magisch gebeurd? Nee, het zal aan de onderliggende filosofie van het maken van het instrument liggen….


Pianist Koenraad Spijker over Mason and Hamlin:

Zowel de breedte van het kleurenpalet als de buitengewone dynamische mogelijkheden op de instrumenten van Mason & Hamlin zijn uniek. Sinds anderhalf jaar heb ik de mogelijkheid om wekelijks op een van deze fantastische instrumenten te spelen, en nog leer ik iedere keer bij. De mogelijkheden in aanslag en kleur zijn zo breed dat ik mijzelf nog altijd kan verrassen, wat leidend kan zijn aan bij het zoeken naar de hoogste concentratievorm -die mijns inziens onmisbaar is bij het musiceren- namelijk de spontane en reflexieve creativiteit. De Mason & Hamlin is waarlijk een instrument dat de hoogste aanbeveling verdient en tot de wereldtop gerekend moet worden.

Een reactie van pianist David Mannesse:

Spontaan bezoek aan de pianozaak van Bart Boogaard waar we zeer gastvrij ontvangen zijn door Hester Ligtvoet en Bart! Heerlijk mogen spelen op 3 zeer bijzondere top vleugels van Mason&Hamlin uit Boston (USA); wat een klank en mechaniek ( revolutionair met nieuwe hamermechaniek van kunststof welke zeer grote voordelen heeft tov hout). Vincent kon nog serie foto's maken en ik werd zeer geïnspireerd door dit bezoek aan zo een bijzonder bedrijf waar bezieling , passie en kennis goed waren te voelen en te ervaren.

Free jazz pianist Burton Greene after playing the Mason and Hamlin Model AA:

Modern music often requires much what many people call "dissonance". Only the best pianos like Mason Hamlin make so called dissonances sound refreshing and lovely to the ear.. (assuming people are finally able to hear something of the musical innovations of the 20th Century (Bartok, Stravinsky, etc.) Hindemith made the statement in the early 1930's: "If you go far enough in the overtone series every note is related." So contemporary music often becomes a matter of your intention and the quality of your touch rather than being tied just to specific notes in a mode or scale. As soon as I put my hands on the Mason & Hamlin AA the magic I describe above was there.. If you have the right touch pianos of this quality play by themselves!

Annemarie van Dijk vertelt over haar aangeschafte Mason and Hamlin model 50 piano.

Een paar jaar geleden heb ik als amateur een Mason and Hamlin Model 50 piano gekocht. Ik speel als amateur elke dag wel wat piano en ik vind het geluid nog steeds prachtig! Het is een krachtig geluid en tegelijkertijd ook licht en vrolijk.De aanslag van de toetsen is niet zwaar en het instrument reageert heel mooi op de toetsaanslag.


Pianist Christian Pabst about Mason and Hamlin:

“The superior quality and individual sound character of mason and Hamlin pianos gives me as an artist the chance to create my very own personal and distinctive sound.

Through the wide dynamic range, the beautiful sound and effortless response of the instrument, it has never been more exciting and inspiring to play the piano.”

Over Mason & Hamlin